Teorien bag folderen!
|
||
Vi
har valgt at sætte to citater op over for hinanden, for at illustrere to
forskellige påstande omkring god formidling: Hos troværdige formidlere fornemmer man en ægthed og
en brændende lyst til at få fortalt det, man nu engang snakker om. Dvs.
formidleren bruger sin energi på at formidle og ikke på at tænke på sit image
eller tage sig ud på en bestemt måde. (Cecilie Frøkjær, Studievært i bl.a. ”Godmorgen
Danmark” (Lemée & Lund 1999:24)) Mange
tror, at god formidling enten kommer af sig selv, når blot man har noget på
hjertet – eller måske kun er noget, der mestres af de store talenter. Men ingen
af delene er rigtige, vi kan alle sammen blive bedre. Forudsætningen er et
solidt forarbejde og et kendskab til både kvaliteterne ved god formidling og
teknikkerne til at opnå dem. (Pernille Steensbech Lemée og Anne Katrine Lund (Lemée & Lund 1999:9)) Vi
mener som Lemée og Lund, at det er nødvendigt
at have en brændende lyst til at tale om det, man nu engang taler om, og
samtidig mener vi, at grunden til at man fremstår som en god formidler, er at
man netop har gjort sig overvejelser om hvorledes man vil fremtræde, tage sig
ud og hvilket budskab man vil ud med. Vi mener således, at det er den
forberedelse, formidleren har gjort sig forud for formidlingen, der gør, at han
eller hun kan koncentrere sig om formidlingen. Problemformuleringen i denne
opgave lyder så: Hvordan kan man
forberede sig til god formidling i et journalistisk “fastfood TV-program” -
direkte udsendelse? 1.2 Formål med opgaven Formålet med
opgaven er, via praktiske cases og teori, at finde frem til karakteristika for
personer og deres fremtræden, der interviewes i et journalistisk ”fastfood
TV-program”, som får dem til at fremstå som gode eller dårlige formidlere. Den
gode formidler vælger vi at kalde for en ”vinder-type” og den dårlige formidler
en ”taber-type”. Vi ønsker at udføre denne analyse for at udarbejde konkrete
personlige værktøjer, som en interviewperson kan benytte, når han eller hun er
“on the spot” i den omtalte programgenre. Værktøjerne vil vi samle i et
håndgribeligt produkt i form af et udkast til en folder, hvor teksten vil være
tilgængelig på Internettet. 3 Teori Da
vi nu blandt andet har set på, hvem Go’morgen Danmarks målgruppe er og har
gjort rede for vores valg af en taber-type og en vinder-type, vil vi i det
følgende gå videre og beskæftige os med diverse formidlingsteoretiske aspekter,
som vi senere i opgaven vil sammenholde med det empiriske analysemateriale,
netop for at finde frem til de værktøjer, som kan være til gavn i en direkte
udsendt interviewsituation. Vi har altså, som nævnt, i denne opgave
valgt at stille to personer op overfor hinanden, som vi mener fremstår som en
vinder- og en tabertype i deres korte indslag på TV 2´s morgentv. Vi ser som
tidligere omtalt en vindertype, som en person, der har repræsenteret sig selv
og sit budskab godt og en tabertype, som en person, der har repræsenteret sig
selv og sit budskab på en mindre god måde, så at hensigten, dvs. at ”fange”
modtagers opmærksomhed, slog fejl . Det
første formidlingsteoretiske aspekt, vi vil beskæftige os med, er hvilke
overvejelser, en formidler med fordel kan gøre sig omkring sine målgrupper,
hvorefter vi vil beskrive tre andre yderst væsentlige formidlingsteoretiske
aspekter med udgangspunkt i tredelingen pathos, logos og ethos. Definitionen
af en vinder- og en tabertype er baseret på det helhedsindtryk der efterlades
modtageren, baseret på om personen har ”fanget” modtageren gennem sin
selvformidling, personens pathos og formidlet sig selv, sin troværdighed, dvs.
personenes ethos og sit budskab ”tilfredsstillende”, skarphed og retorik, dvs.
logos. Pathos appelerer til
modtagerens følelser, og har til formål
at vække og engagere modtageren. Det er det personlige engagement for sagen.
(Lemée & Lund 1999:10) Logos appellerer til modtagerens
forstand og fornuft, til modtagerens behov for saglige informationer. Det er
den intellektuelle appelform som kommer til udtryk gennem logikken i
argumentationsformen, den røde tråd og facts, ”der understøtter afsenders
påstand og får modtager til at tro på ham”. (Lemée & Lund 1999:10) Lemée og Lund taler om ethosappellen, en følelsesmæssig appelform, den personlige
troværdighed, som er dynamisk og foranderlig. Ethos kan deles op som den ethos
man har til at begynde med, den ethos man taber eller vinder undervejs, og den
ethos man har efter kommunikationen. (Lemée & Lund 1999:31) I denne opgave definerer vi en taber/vindertype
udfra den ethos personen besidder efter kommunikationen, det vil sige efter det
korte indslag på TV 2´s morgentv. Vi ser først derefter på om ethosappellen har
ændret sig undervejs i indslaget og diskuterer faktorer som kan spille ind her. Det
er ikke let at definere en vinder- eller en tabertype. Der er næppe nogen der
er en gennemført vinder- eller tabertype, men besidder vinder- og eller
tabertræk. Vi kalder ikke vores to udvalgte personer for en taber og en vinder
og fører dem som konklusive beviser. De besidder hver især taber- og vindertræk, men overvægten af tabertræk ligger
til grund for valget af vores tabertype, og overvægten af vindertræk ligger som
før nævnt til grund for valget af vindertypen. Der er mange ting der spiller
ind, som vi i det følgende vil komme ind på ved hjælp af tre appelformer,
ethos, logos og pathos, som vi vil benytte til at beskrive teorien bag hvad det
er der gør at en person kan fremtræde som en vinder- eller en tabertype. 3.1 Målgruppeovervejelser Vi
har før diskuteret omkring Go’morgen Danmarks målgrupper og vil nu gå et lag dybere
ned ved at diskutere overvejelser omkring målgrupper, som interviewpersoner
generelt, men også interviewpersoner i et direkte program, med fordel kan gøre
sig. I udgangspunktet for målrettet og troværdig
kommunikation siges det at være fundamentalt at kende sine modtagere, og sætte
sig ordentligt ind i hvem målgruppen er (Lemée & Lund 1999:14), dette
gælder selvfølgelig også for de to
interviewpersoner, som vi har udvalgt i denne opgave, men der er visse
faktorer, der gør, at det kan være problematisk for dem at opfylde dette krav.
Et er, at de skal svare på studieværtens spørgsmål og derfor ikke selv vælger
præcist hvad de vil formidle og et andet er, at de ikke vælger deres målgrupper
selv, disse er jo i sagens natur valgt på forhånd, og det kan oven i købet
tænkes, at interviewpersonen ikke har et særlig klart billede af, hvem disse
målgrupper egentlig er, netop hvis han eller hun ikke har kendskab til f.eks.
segmenteringsanalyser omkring det program som han eller hun bliver interviewet
i. Trods disse, i formidlingen eventuelt begrænsende, faktorer vil vi i det
følgende søge at belyse nogle af de overvejelser interviewpersoner
hensigtsmæssigt kan gøre sig vedrørende deres målgrupper. Den første overvejelse kan altså nyttigt være hvem
modtagerne er, hermed menes en indkredsning at præcist hvem man taler til og
hvad dette betyder for valg af indhold, sprogstil m.v.. Derefter kan overvejes,
om modtagerne på forhånd er interesserede i emnet, netop for at gøre sig klart
om de skal motiveres fra starten eller om der kan gås mere direkte til værks.
Yderligere i denne forbindelse er det vigtigt at tænke på om de har positive
eller negative forventninger til emnet, således at man kan rette sin formidling
efter dette. I tråd med dette, bør det også overvejes om modtagerne er positivt
eller negativt indstillede til en som afsender, eller med hensyn til den
organisation man eventuelt repræsenterer, således at man kan have dette i
baghovedet når man forholder sig til målgruppen. En fjerde overvejelse kan være
modtagernes forudsætningsniveau, der siger noget om, hvad de på forhånd ved om
emnet, dette blandt andet for at undgå at tale ned til folk eller at tale hen
over hovedet på dem. Endnu en refleksion kan være hvad man ønsker at modtagerne
skal vide bagefter at de har hørt ens formidling af et givent emne, dette kan
være med til at man får struktureret sit stof, således at det vigtige træder
frem og at alt ikke ender med en masse umiddelbart usammenhængende
informationer (Lemée & Lund 1999:16f). Udover disse specifikke overvejelser er der også
nogle mere generelle faktorer at tage hensyn til. De fysiske rammer så som sted
og tidspunkt er værd at tage med i sine formidlingsovervejelser (Lemée &
Lund 1999:18). I dette konkrete tilfælde befinder modtageren sig højst sandsynligt
hjemme, idet det er tidligt om morgenen at Go’Morgen Danmark sender, dette gør,
at man bør være opmærksom på at modtageren ikke kan være fuldt ud koncentreret
om tv’et og i de fleste tilfælde laver andre ting samtidig med at de ser eller
hører programmet. En formidler af et emne må således søge at forenkle sit
budskab, dog uden at dette forringer selve budskabet samt gøre det interessant
således at modtageren holdes fast (Lemée & Lund 1999:19). Det er i tråd med
dette meget let for modtagerne at fravælge at høre et indslag i Go’Morgen
Danmark, idet de mere eller mindre frivilligt har tv’et tændt og hvis der vises
noget de ikke har lyst til at se eller høre så kan de blot slukke, skifte
kanal, eller gå ind i et andet rum. Blandt andet, med sin målgruppe i baghovedet vil man
altså have mulighed for, på forhånd, at kunne forberede sig på, hvordan man,
med fordel, kan formidle sit budskab. 3.2 Pathos - selvformidling De fleste mennesker har nok en forestilling om, at de skal være perfekte på alle måder, når de skal træde frem foran en større gruppe af mennesker, for at formidle et budskab. Men sådan forholder det sig ikke ifølge Pernille Steensbech Lemée, idet hun er af den mening, at en god og troværdig fremførelse slet ikke afhænger af, om man er perfekt, men om hvorvidt man virker menneskelig og tillidsvækkende. Faktisk er det hendes erfaring, at en ikke helt perfekt fremførelse, til tider, kan skabe større sympati hos tilhøreren, end en fuldstændig fejlfri. Det der er vigtigt at få signaleret som oplægsholder, ifølge Lemée og Lund, er nemlig, at man er velforberedt, har tænkt over emnet, tager opgaven alvorligt og brænder for det (Lemée & Lund 1999:88). Vi er
på mange måder enige med Lemée og Lund i disse fire punkter, men er også af den
overbevisning, at det langt fra ikke altid er helt let at få signaleret disse,
selvom man faktisk kan stå inde for dem, idet man som urutineret formidler af
et budskab til en større gruppe af mennesker sikkert ofte er så nervøs og
usikker, at det kommer til at overskygge. Derfor har vi valgt i det følgende at
behandle nogle emner, der har med selve selvformidlingen at gøre og som vi
mener kan være til støtte for den urutinerede formidler, så han kommer til at
fremstå lige så velforberedt, eftertænksom, ansvarsbevidst og engageret som han
er – altså en ”vinder” type. 3.2.1 StemmebrugDet er vigtigt at trække vejret dybt og roligt, når man taler, idet luften er afgørende for, om man kan fuldføre sine sætninger stille og roligt, men med en vis volumen, så det kan høres tydeligt, hvad man siger. For at kunne trække vejret dybt er det nødvendigt, at man bruger mavemusklerne og ikke kun trækker vejret helt oppe ved halsen. En god hjælp til at få trukket vejret dybt kan værer at stå med begge ben plantet solidt i jorden (Lemée & Lund 1999:88f), dette er dog ikke altid muligt, idet man i en interviewsituation ofte sidder ned, men denne stilling kan bruges ved indøvning, hvis dette er en reel mulighed. Artikulationen er selvsagt også af vigtighed, idet det øger tydeligheden af det sagte, hvis man undlader de overflødige småord og ikke afsnupper endelser på andre ord (Lemée & Lund 1999:89). Det er også en god idé at tale langsommere, end man normalt gør under en almindelig samtale, idet det giver tilhørerne mulighed for at opfange alt, hvad man siger og ikke gå glip af vigtige pointer. Nogen er også af den opfattelse, at man ikke virker troværdig, hvis man taler alt for hurtigt (Lyle 1990:63). Man kan også gøre brug af deciderede pauser ind i mellem, hvilket især virker godt, hvis man begynder at tale om et nyt emne. Både Hans Gammeltoft-Hansen og Cecilie Frøkjær er også enige om, at det er fornuftigt at holde en lille pause, når man bliver spurgt om noget, idet det indikerer, at man tænker sig om, hvilket får en til at virke troværdig – dog skal man passe på, at pausen ikke kommer til at virke instuderet (Lemée & Lund 1999:89f). Der er enighed om, at tynde og svage stemmer ikke skaber
tillid og tiltro (Lyle 1990: 63), men det er dog helt naturligt, at ens stemme
bliver lidt skinger, når man er nervøs, derfor kan det være en god idé fra
starten af interviewet at gøre sin stemme en anelse dybere end den normalt er.
Det er dog ikke nogen god idé at lave sin stemme alt for dyb, så den kommer til
at lyde unaturlig, idet man så også kan komme til at virke utroværdig (Lemée
& Lund 1999:90ff). 3.2.2 KropssprogForskning har vist, at i en talersituation påvirkes tilhørerne langt mere af nonverbale ytringer, end af de ord der bruges eller måden man bruger stemmen på, når der bliver talt (Harvey 1997:15), hvilket giver stof til eftertanke, idet de fleste, der øver sig på at formidle et budskab til andre mennesker hovedsageligt lægger vægt på det verbale, men det nonverbale udtryk fortjener også opmærksomhed eftersom det i høj grad er med til at opvirke, hvordan andre opfatter os og vores budskab. Faktisk har de første 4-5 minutter i mødet med et anden menneske overordentlig stor betydning for, hvilket indtryk man danner sig af den anden person – og her er det ikke de verbale ytringer, men de nonverbale, som vurderes (Lyle 1990:58). Skuespilleren Torben
Jetsmark er af den opfattelse, at der vigtigt på forhånd at træne sit
kropssprog til at udtrykke det man føler og tænker, idet man så i en
kommunikationssituation kan virke stærkere og mere overbevisende (Jetsmark
1995:25). Det er dog ikke noget alle formidlere har haft mulighed for at indøve
på forhånd, men det kan under alle omstændigheder udmærket betale sig at gøre
sig nogle overvejelser omkring sin kropsholdning inden man som mundtlig formidler
træder frem foran et større publikum. Kropssprog er ikke kun en ting, men
flere, hvilket både er holdning, fagter og ansigtsmimik (Lemée & Lund 1999:92). Derfor vil vi i
dette afsnit prøve at adskille de tre begreber, for på den måde at danne et
klart indblik i, hvordan man på flere felter kan forbedre sin fremtoning. Kropsholdning En
afslappet, men alligevel rank holdning giver som oftest indtryk af
selvsikkerhed i forhold til den foreliggende situation, mens en mere
sammensunken holdning kan give tilhørene indtryk af manglende selvtillid og
måske oven i købet skyldfølelse (Lyle 1990:6ff). Fagter og bevægelser Det er vigtigt at undgå distraherende og formålsløse bevægelser, idet opmærksomheden ellers vil blive forskubbet væk fra det man siger, til de unødige bevægelser man laver (Harvey 1997:23). Anderledes forholder det sig med hensyn til målbevidste bevægelser, idet disse udmærket kan bruges til at understrege det sagte, hvis den vel at mærke bliver udvalg med omhu – på sammen måde som de ord man vælger at bruge (Harvey 1997:26). Det er ikke nogen særlig
god idé at finde på fagter eller bevægelser og planlægge dem på forhånd, idet
det ofte kommer til at se unaturligt ud, hvilket jo ikke er meningen. Fagter
skal komme helt spontant for at virke på en hensigtsmæssig måde, nemlig
understrege det sagte. Det viser sig også ofte, at det virker bedst, hvis de
fagter man benytter er under kontrol, så de i stedet for at understrege det
sagte, ikke kommer til at virke som et udslag af nervøsitet (Lemée & Lund
1999:93). Ansigtsmimik Der
er meget, som tyder på, at de fleste mennesker ubevidst tror mere på det de
ser, end på det de hører, derfor er det også vigtigt, at der er
overensstemmelse imellem, hvad man siger og ens ansigtsmimik. Hvis der ikke er
overensstemmelse, er der risiko for, at man kommer til at virke utroværdig
eller at tilhørene misser budskabet (Lemée & Lund 1999:94). Ansigtsmimikken
er også en utrolig god måde at signalere til tilhørerne, hvad de har i vente,
hvilket gøres ved at ændre ansigtsudtrykket umiddelbart før man taler, men så
det hele tiden udtrykker de følelser man beskriver (Harvey 1997:36f). Hvilket
dog ikke kan tilrådes den meget urutinerede formidler, idet man kan forestille
sig, at hvis der ikke er fuldstændig overensstemmelse kan man komme til at
virke latterlig. 3.2.3 ØjenkontaktSom
de fleste nok ved i forvejen, er det vigtigt med øjenkontakt, idet den
signalere, at man taler direkte til de eller det andet menneske, som både kan
være intervieweren eller tilhørene, hvilket styrker gennemslagskraften og gør
at andre mennesker lettere fatter sympati for det man fremfører. Det er dog
vigtigt, at øjenkontakten ikke flakker rundt, idet det kan give indtryk af
forvirring, derfor er det bedst at være rolig i blikket (Lemée & Lund 1999:96
& Harvey 1997: 18ff). Et flakkende og undvigende blik kan også få tilhørene
til at føle sig utilpasse ved situationen, idet de kan fornemme at der ikke er
overensstemmelse mellem det verbale og det nonverbale udtryk (Lyle 1990:29f). 3.2.4 PåklædningDen måde vi klæder os på har stor betydning for, hvordan andre mennesker opfatter os og vores holdninger, dette hvad enten vi er bevidste om det eller ej. Mange mennesker bruger da også deres tøjstil til, helt bevist eller via deres dertil indrettede habitus, at udtrykke, hvad for nogle holdninger de står for (Jetsmark 1995:29). Derfor kan det være hensigtsmæssigt at overveje, hvilken tøjstil man vælger til en bestemt formidlingssituation, idet der gerne skulle være sammenhæng mellem det udtalte budskab og det budskab man sender via sit tøjvalg. Det er helt i orden at have en personlig stil, men
det er vigtigt for budskabet, at den ikke er så iøjnefaldende, at den kommer
til at overskygge alt andet. Eva Jørgensen er også af den overbevisning, at man
ikke skal formidle sig selv via sit udseende, idet i god formidling er fokus
rette mod det, som bliver formidlet (Lemée & Lund 1999:94). 3.3 Logos - retorik Vi vil nu springe fra den
ydre fremtoning, legemet, til det mere teoretiske, hovedet. Først efter
retorik-afsnittet springer vi så videre fra hovedet ned til hjertet, den
personlige udstråling. Her i retorik-afsnittet vil vi starte med Aristoteles og
Platon og bevæge os frem hen over en enkel argumentmodel. Men selve
argumentmodellen er som model ikke vort egentlige fokus. Vi vil hellere stille
skarpt på, hvordan fokus fastholdes hos modtagerne, og hvordan at det undgås,
at de mister overblikket. Altså hvordan
gives et budskab på en sådan måde, at det overbeviser modtagerne frem for at
det drukner eller forvirrer dem? Og for at vi ikke selv skal forvirre vore
modtagere, har vi valgt her i retorik-afsnittet at bruge kursiv, hvor der skal
fremhæves væsentlige pointer. Inden for formidling synes der at være en tendens til
at lave tekniske overbygninger på de forskellige formidlingsteorier, frem for
at gå tilbage og se hvad der ligger som grundlag for teorien. Derfor er det
fravalgt at opstille en masse tekniske modeller her, som alene vil sløre overblikket. I stedet for vil vi netop kigge tilbage og se, hvilken grundide der
faktisk ligger som basis for retorikken. Denne grundlæggende ide må være mere
forklarende, end en overbygning kan være, hvilket denne del af opgaven egentlig
har som formål at give en forståelse for.
Aristoteles siger, at: “Det
talte er symboler på fornemmelserne i sjælen, og det skrevne på det talte. Og
ligesom skrifttegnene ikke er de samme for alle, således er heller ikke talen
den samme. Men det, som disse ting er umiddelbart tegn på, fornemmelserne i
sjælen, er de samme for alle, og det gælder også det, fornemmelserne er
efterligninger af, selve kendsgerningerne.” (Aristoteles 1964:39) Det gælder
derfor om at påvirke ’fornemmelserne’ på den rigtige måde, og derfor at undgå
at påvirke de forkerte ’fornemmelser’ gennem forkert brug af ord. “Enhver sætning har en betydning, dog ikke som et
redskab, men […] ifølge vedtægt. Men ikke enhver sætning kan være en
udsagnssætning, men kun de, som medfører sandhed eller usandhed. Ikke i alle er
der sandhed eller usandhed. En bøn er for eksempel en sætning, men er hverken
sand eller falsk.” (Aristoteles 1964:40) Aristoteles forklarer også, at
sætninger som ikke er udsagnssætninger,
der hverken er sande eller falske, hører under retorikken. (Aristoteles
1964:40) Retorik har derfor i sin rod intet at gøre med sande eller falske
udsagn, men i hvordan udsagn bruges. Argumentation er at pege på sandhed, og er
ikke at sige sandhed. Platon lader dog slå fast, at talerens fremstilling
skal hvile på “’en grundig forståelse af, hvad der er sandheden angående det,
han vil tale om.’ (Platon)” Han kan da ikke nøjes med bare at have en mening om
det. (Aristoteles 1996:10) Han mener, at taleren skal kunne beherske den
dialektiske metodes “’to måder at tænke på’ (Platon)”, nemlig analysen og
syntesen, og sådan “’ved at samle de spredte enkeltheder til en fællesform
gennem nøjagtig begrænsning kunne gøre det klart, hvad det er for en bestemt
ting, han i hvert tilfælde vil tale om.’ (Platon)” (Aristoteles 1996:10) Men Aristoteles vender sig imod Platons dom over
retorikken, idet han siger, at: “Retorikken er et modstykke til dialektikken.”
(Aristoteles 1996:12) Platon havde nemlig søgt sit virkelighedskriterium i en
verden af grundlæggende og forud fastsatte ideer, og Platon måtte derfor være
principielt afvisende overfor al retorik som grundet alene på ’fornemmelser’.
(Aristoteles 1996:13) Aristoteles er dog opmærksom på en slags forud
fastsatte ideer (om end han ikke opererer med ideernes verden) og han kan
sagtens acceptere både det sande og ’fornemmelserne’ (eller det almindeligt
antagne) som ligeværdige for studium. (Aristoteles 1996:13) Fordi som han
siger: “’Det er jo i kraft af én og samme evne, at vi indser både det sande og
det, som ligner det sande. Desuden er menneskene fra naturens side vel
udrustede for sandheden, og de træffer også i de fleste tilfælde sandheden.
Derfor vil den, der har fornemmelse for det almindeligt antagne, normalt også
have den samme evne i forhold til sandheden.’ (Aristoteles)” (Aristoteles
1996:13) Men det centrale i
retorikken er stadig bevisførelse. Altså selve påvisningen af, “’at det, sagen
drejer sig om, forholder sig eller ikke forholder sig sådan og sådan og er
eller ikke er foregået på den og den måde.’ (Aristoteles)” (Aristoteles
1996:13) Det betyder at retorikken er ‘en kunnen’, hvis opgave “’ikke i og for
sig er at overbevise nogen, men i hvert enkelt tilfælde at pege på de
overbevisende momenter, der foreligger.’ (Aristoteles)” (Aristoteles 1996:14) Taleren skal
således forelægge et tvivlsspørgsmål for modtagerne, som de selv skal afgøre.
(Aristoteles 1996:15) Og derfor er det
“’ikke tilstrækkeligt, at man ved, hvad man skal sige; det er også nødvendigt
at sige det på den rigtige måde.’ (Aristoteles)” (Aristoteles 1996:16) Det han mener er, at: “Overbevisningen
skabes endelig gennem selve det sagte (logos), når vi på basis af de
overbevisende momenter i hvert tilfælde demonstrerer sandheden eller det, der
synes sådan.” (Aristoteles 1996:35, A II 6) Ved at samle de spredte enkeltheder, så der gives et klart overblik. 3.3.2 Konkret argumentation er bedre end abstrakte
eksempler Alle formidlere skaber sig
tiltro ved som bevis at anføre enten eksempler eller argumenter. Hvis man
prøver at påvise noget gennem mange tilfælde, så er det eksempler. Men prøver
man at påvise noget på grund af visse præmisser, enten fordi de er sande eller
som hovedregel sande, sådan at der følger noget andet og fra dem forskelligt,
så er det argumenter. Både eksemplet og argumentet har sine fordele, men
argumentet sikrer alligevel det største bifald. (Aristoteles 1996:36, A II
8-10) De bedst overbevisende momenter i mundtlig ikke-faglig formidling er
altså argumenter baseret på almen vedtaget information. Ulempen ved eksemplet er nemlig, at slutningen er logisk udledt af tidligere logiske slutninger, og det må derfor
igen behandles logisk, fordi det ikke
er alment antaget. Men dette er ikke let på grund af længden, og det virker
derfor ikke overbevisende for et almindeligt gennemsnitsmenneske. (Aristoteles 1996:38, A II 13) Argumentet gør derimod brug af præmisser frem for abstrakte, logiske
slutninger. Og da præmisserne er modtagerne bekendt, behøver de jo ikke at
blive omtalt. Argumentet vil således give større bifald fra
gennemsnitsmennesket, dels fordi argumentet som nævnt er kortere end
eksemplerne. Dels fordi de er baseret på brede konkrete, præmisser, som allerede er forstået som
sandhed, der ikke skal gennemtænkes igen. (Aristoteles 1996:38,
A II 13) 3.3.3 Selve argumentmodellenDet logisk argument består
af to præmisser, dels af den større præmis, major præmis, dels af den mindre
præmis, minor præmis, der munder ud i en konklusion. (Garbers 96:23) Major
præmis kunne være, at alle mennesker er dødelige. Minor præmis kunne være, at
Sokrates er et menneske. Konklusionen er så, at Sokrates er dødelig. (Garbers
96:23) Denne model er så i 1958 revideret af Stephen Toulmin
til en ny argumentmodel, som er en sammensmeltning af de to klassis ke
argumentmodeller, den logiske syllogisme og den tilsvarende retorisk slutning,
enthymemet. Forskellen er, at syllogismen skildrer, hvordan man kommer fra
nogle kendsgerninger (eller eksempler, som Aristoteles kaldte dem) til en sand
konklusion. Den retoriske slutning, argumentet eller enthymemet, er derimod en
slutning ud fra meninger og formodninger til en sandsynlig konklusion. (Jørgensen & Onsberg 1997:11) [Grafisk
eksempel er udeladt på websiden] P - påstanden svarer til logikkens
konklusion. Den er det overordnede element, hvor afsenderen forsøger at
overbevise modtagerne. B - belægget svarer til
logikkens minor præmis. Det er den information eller begrundelse, som
afsenderen bygger sin påstand på. H - hjemmel svarer til
logikkens major præmis. Den er den information, som er ‘almindeligt vedtaget’
af modtageren. (Garbers 96:23) Et andet eksempel kunne
være: Påstand: Du skulle holde op
med at ryge. Belæg: Det er for dyrt. Hjemmel: Vi har ingen penge.
(Garbers 96:24) Men bemærk, at hjemmel
typisk er underforstået, implicit, og den derfor er uudtalt. (Jørgensen &
Onsberg 1997:14) Hjemmel svarer således
til de præmisser, som ifølge Aristoteles allerede bør være en almen sandhed hos
modtagerne, og de behøver derfor ikke at inddrages aktivt i argumentet. Afsenderen
behøver ikke at bruge tid og lange logiske redegørelser på at argumentere for,
at ‘vi ingen penge har’, da det er forstået som en almen sandhed, såfremt
afsender er i samklang med modtageren. Afsenderne fritages derfor fra, at
skulle finde eksempler på, hvorfor det er for dyrt. Skulle afsenderen finde eksempler, så ville der opstå
en risiko for, at budskabet eller påstanden kvantitativt ville blive sløret af
eksemplerne. Ligeledes er der risiko for at modtageren ville flytte sit fokus
fra budskabet og hen til eksemplernes kvalitet. Fokus ville derfor spredes.
Bemærk at
argumentmodellen ikke indikerer rækkefølgen af elementerne, men kun at
påstanden er argumentets mål. (Jørgensen & Onsberg 1997:14) I praktisk
argumentation er det nemlig typisk modsat, sådan at bevægelsen går fra påstand
til belæg. (Jørgensen & Onsberg 1997:15)
Påstanden starter derfor
normalt argumentationen, idet at afsenderen fx udtaler: Du skal holde op med at
ryge. Bevægelsen fra påstanden til
belægget vil da typisk gå hen over en konjunktion som fx: ‘fordi’ - det er for
dyrt. Hvis hjemmel var eksplicit
ville den kunne hægtes på med et ord som fx: ‘eftersom’ - vi har ingen penge. [Grafisk eksempel er udeladt
på websiden] Andre argument-markører for
belægget kunne også være ‘da’ eller ‘for’. Mens de for hjemmel også kunne være
‘i henhold til’. Begynder man med belægget i et argument, da vil
argument-markøren til påstanden typisk være ord som fx ‘så’ og ‘altså’, men kan
også være ‘derfor’. Skal man analysere et
argument kan det være svært at finde ud af forskellen på belæg og hjemmel. Men
generelt er hjemmel det mest generelle [den store præmis], og belægget det mest
specifikke [den lille præmis]. (Jørgensen & Onsberg 1997:16) Der er altså tale om et ræsonnement, hvor der indgår mindst to
informationer, hvoraf den ene begrunder den anden. Men forudsætningen må være tvivl hos modtagerne, som skal
overvindes ved et begrundet synspunkt. (Jørgensen & Onsberg 1997:8f)
Belæg: A = B Hjemmel: B = C Påstand: A = C Og kan også uddybes til: 2) Belæg: (fordi) A = B 3) Hjemmel: (eftersom) B = C 1) Påstand: A = C A = C, fordi A = B,
(implicit: eftersom B = C ). Eksemplificeret
til: Hjemmel (implicit): eftersom
[B] alle mennesker er [C] dødelige. (Den store præmis) Belæg: fordi [A] Sokrates er
et [B] menneske. (Den mindre præmis) Påstand: [A] Sokrates er [C]
dødelig. (Konklusion) Sokrates er dødelig, fordi
Sokrates er et menneske, (implicit: eftersom alle mennesker er dødelige). 3.3.5 Skarpheden i argumentationenInden man forbereder et
argument, altså et budskab, så er det vigtigt at være sig bevidst om, at det
ikke nok, at man argumenterer korrekt, og at man selv ved hvad man vil, ellers
vil man ikke kunne fastholde skarpheden i sit fokus. Altså: ”At en mundtlig
formidling har et klart fokus vil sige, at pointen med formidlingen tydeligt
fremgår på et tidligt tidspunkt, og at man kun tager informationer med, der er
essentielle for denne pointe.” (Lemée & Lund 1999:38) Derfor skal man
først gøre det klart for sig selv, om hvad det er, man egentlig vil sige, så
man har ét klart og tydeligt fokus. (Lemée & Lund 1999:38) Det kræver, at tanken først må være helt klar for én selv. (Garbers
1996:34) Man skal derfor beslutte sig
for, hvad ens mål er med formidlingen, og hvorfor det er ens mål. (Jørgensen,
et. al. 1992:65f) Det betyder også, at
man må skærer alle de informationer fra, som er mindre væsentlige. (Lemée
& Lund 1999:38) Man skal også være opmærksom
på, om det, man vil sige, konkret kan forstås af modtagerne. Især bør fagudtryk
og faglig jargon undgås. (Lemée & Lund 1999:39) Man bør undersøge
modtagernes holdninger, blokeringer (Jørgensen, et. al. 1992:65f) og sproglige
forudsætninger og undgå at søge til flugt i fagsproget (Jørgensen, et. al.
1992:128f). Man må heller ikke søge tilflugt i upersonlige stedord som fx man,
den og det, da de både gør formidlingen ugennemsigtig, og da det bliver uklart,
om hvem der siger hvad til hvem. (Jørgensen, et. al. 1992:145) Men selv om man har det samme sprog som modtagerne, så
er det alligevel ikke sikkert, at man forstår det samme ved ordene. Vi kan
nemlig have forskellige erfaringer med abstrakte ord, som fx frihed, demokrati
og kærlighed. (Jørgensen, et. al. 1992:130f) Abstrakte ord kan alrså påvirke de
forkerte ’fornemmelser’. Det abstrakte skal derfor gøres konkret, altså operationaliseres, så
der skabes klarhed. Modtagerne kan så nemmere danne sig et billede i deres eget
hoved, og de vil derfor langt nemmere kunne huske informationen. (Lemée & Lund 1999:40) De allerbedste og mest levende eksempler er
oplevelser, som hentes fra ens egen dagligdag. Disse menneskelige hændelser kan
modtagerne nemmere forholde sig personligt til. (Lemée & Lund 1999:41) Konkretiseret formidling er altså mere
levende og interessant end abstrakt formidling. (Lemée & Lund 1999:40)
|
||
|
||
Copyright © 2000 On The Spot Udprint ikke tilladt uden aftale, citat tilladt med kildeangivelse Ann Nilsson, psykologi | Anne Christina Laursen, psykologi Bjørg Jacobsen, etnologi | Joan Sund Jespersen, japanologi Kristina Lindebjerg, teologi | Robert Kronberg, teologi |
||